Her er nogle råd til hvordan du kan få et liv i balance med dig selv og undgå stress:

  1. Lær dine egne stress symptomer at kende. Lyt til din krop, mærk dig selv samt de signaler kroppen sender – og tag det alvorligt!
  2. Lav en liste over alle dine stressfaktorer, og prøv at fjerne dem lidt efter lidt – Brug evt. en stressdagbog
  3. Vær dig selv og tro på dig selv. Vær tilstede i det du gør og lev i nuet. Nuet er mindfulness. Dyrk det.
  4. Drop perfektionismen – sænk ambitionsniveauet. Lær at sige PYT ! Og husk det er vigtigt at sige fra. Det er ikke et svaghedstegn.
  5. Lad være med at fokuser på noget, du alligevel ikke kan gøre noget ved. Fokuser på det, der KAN gøres noget ved.
  6. Strukturer din tid. Lav huller i kalenderen. Gear ned. Bestem selv dit liv.
  7. Skab og værn om dine relationer. Hent støtte og energi i et godt netværk. Vær sammen med mennesker, der giver dig energi.
  8. Dyrk motion. Få en hobby, der gør dig glad og giver dig god energi. Sørg for at grine.
  9. Lad være med at tage sorgerne på forskud. Det sker måske alligevel aldrig. ”Hvad nu hvis” tanken giver tilbøjelighed til at tænke negativt. 80 % af det vi bekymrer os om bliver aldrig til noget!
  10. Forkæl din hjerne. Skriv ned og slap af. Tøm hjernen ellers bliver den nedslidt.