- Til dig, der er jobsøgende, netværker meget og/eller er virksomhedsejer.

Du er sikkert blevet stillet spørgsmålene adskillige gange:
Fortæl om dig selv? Hvad laver du? Hvem er du?

Egentlige store spørgsmål, men du har kun ca. 30 sekunder til at få dit budskab igennem/sælge dig selv, så det er med at være knivskarp på dig selv og/eller din virksomhed.

Her er derfor 10 gode råd/spørgsmål du kan reflektere over for at hjælpe dig til at finde din helt egen unikke historie:

Historien vil være forskellig afhængig af, hvem modtageren er og i hvilken situation, du skal bruge den. Der er selvsagt forskel på at være til en jobsamtale med et foruddefineret behov og til at sælge sin ydelse uopfordret til virksomheder.

  1. Start med dit navn og nuværende job
  2. Hvad har du ansvaret for?
  3. Hvad er din passion? Hvorfor gør du det, du gør?
  4. Hvor er du unik? Hvor adskiller du dig fra andre?
  5. Hvilke resultater har du skabt?
  6. Hvad er ”kundens” problem/udfordring?
  7. Hvor kan du skabe værdi? Gøre en forskel?
  8. Hvad kvalificerer dig til at løse ”kundens” problem?
  9. Hvad vil du i fremtiden? Hvor ser du dig selv?
  10. Vær dig selv!

Udover den rent mentale proces er det vigtigt at være opmærksom på sit kropssprog. Kom åben og vis din passion for det du laver og gerne vil bidrage med. Husk at være konkret – du har ikke så lang tid (og de skulle jo nødig trykke på alarm knappen undervejs). Derfor øv dig på din historie igen og igen. Du vil sikkert også opleve at den ændres over tid i og med, at du bliver mere og mere skarp.

God fornøjelse